Поради батькам щодо розвитку
Велику
роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки. Звичайно,
вихователь під час занять, індивідуальної роботи, спостережень, екскурсій,
дидактичних та сюжетно-рольових ігор формує у дитини елементарні
логіко-математичні знання, уявлення, вміння та навички, однак спонукати дитину
до пізнання – це завдання найближчих їй людей, а до того ж чудова можливість
поспілкуватися зі своїм малям.
Пропонуємо
декілька порад батькам про те, як можна розвивати логіко-математичне мислення
дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.
«МАТЕМАТИЧНІ» поради на щодень
На прогулянці звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте
малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте
у гру «Відлуння»: нагадайте
своєму маляті, як ви у горах чи у будинку чули, як луна «повторює» останні
слова, і запропонуйте йому на певний час стати такою луною. Наприклад: «Я скажу
чотири, а ти повториш за мною двічі (тричі…) «чотири», «чотири»… Така гра не
лише допоможе дитині запам’ятати числа, а й сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.
*
Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казочку, оповідання, віршик,
перед тим, як задовольнити її прохання, запропонуйте їй знайти
відповідну сторінку за номером (від 1 до 10).
*
Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуйте дитині взяти участь у
процесі, підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, можна розкласти
перед нею пластмасові горщики різні за розміром і дати
завдання скласти їх один в один за принципом мотрійки.
*
Заохочуйте дитину самостійно організувати свій ігровий простір. Наприклад,
запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні
атрибути, обладнає дизайн приміщення, згрупує предмети, які будуть
використовуватися у грі, за якістю (масою, формою, кольором, величиною),
множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти), виготовить та розклеїть
цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, не забувайте хвалити його
старанність.
Під
час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад,
запитайте, скільки в кошику для приготування моркви, буряка, картоплі, цибулі.
· Попросіть перебрати
квасолю та горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони різні
за формою та розміром і запропонуйте розкласти (згрупувати) їх за
однією або двома ознаками. Це завдання розвиватиме вміння дитини
класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсорику.
· Приготування
вареників – цікава і захоплива справа, тож нехай ваш малюк допомагає їх ліпити,
при цьому лічить, скільки він зробив сам, скільки ви, а скільки разом; скільки
було до того, як він почав ліпити, і скільки стало. Обов’язково відзначайте
вклад дитини у спільну справу, не скупіться на похвалу.
· Коли
варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Наприклад,
попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить,
скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання. За
таким же принципом можете проводити гру «Магазин», тобто
«купувати» у дитини певні продукти.
· З
чистих губок для миття посуду нехай дитина збудує будиночок, кораблик
або те, що їй заманеться. При цьому ставте умову – використовувати губки лише
певного кольору або розміру. Якщо вдасться, то нехай сконструює кілька
поверхів, а потім їх полічить. Так у малюка розвиватиметься вміння
класифікувати, лічити, а також креативне мислення.
· Пропонуйте
маляті шукати на кухні предмети, схожі за формою на прості
геометричні фігури, і називати їхнє місце розташування. Наприклад:
«Мілка тарілка схожа на круг. Знаходиться на другій поличці зверху; в шухляді; біля чайника; під каструлею;
справа від глибокої тарілки.» Це сприяє розвитку вміння орієнтуватися у
просторі, закріпленню уявлення про геометричні фігури, а також активізації у
мовленні назв посуду.
Виїжджаючи
з дітьми на природу (на берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками
«курячого бога». Це камінчики з діркою, які, за словами людей,
приносять щастя тому, хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за
розміром, кольором, нанизати на нитку.
· Можна
полічити, хто знайшов більше камінчиків, порівняти, чиє
намисто найдовше шляхом накладання одне на одне.
· Цікаво
буде оголосити конкурс на відшукання найменшого чи найбільшого
камінчика.
· Камінчики,
які мають незвичну форму, можна розфарбувати фарбами,
восковими олівцями.
· Пропонуйте шукати
камінці певної форми (схожі на трикутник, квадрат, круг) та групувати
їх.
· Малеча
полюбляє кидати камінчики у воду. Позмагайтеся і покидайте їх на
дальність: хто кинув далі, хто ближче.
· З
шишок, каштанів. камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь
геометричну фігуру або інше зображення, порівняти, яких
матеріалів використано більше.
· Залучайте
дітей до ігор: «Скільки кроків до дерева?», «Який листочок більший?»,
«Виклади листочки за зростом».
· Під
час спостережень за деревами спонукайте дитину лічити кроки до
дерева (точний окомір), листочки на дереві, пташок, які прилетіли чи відлетіли.
Для розвитку орієнтування у просторі запитуйте малюка, у який
бік хиляться гілочки, коли дме вітер, - вправо чи вліво; хто живе на дереві, а
хто під ним.
· Для
розвитку вміння порівнювати за величиною пропонуйте такі
завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше дерево; виміряти мотузкою
товщину клена та прикласти до умовної мірки (лінійки); викласти з листочків
велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до найвищого
(найнижчого) дерева.
Як бачите, розвивати
логіко-математичне мислення вашого малюка – цікаво і цілком доступно у домашніх
умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формуванню
не лише відповідних математичних вмінь, але й загальної життєвої
компетентності дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з
інших галузей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий